Kemal ÖZDİL*
|
|
Ken
Loach Sinemasında “İşçi Sınıfının Oluşumu”
Özet
Bu yazının odak noktası, Ken Loach’un sınıf
anlayışını onun film yapma pratiğini de hesaba katarak ortaya koymaktır. Bu
bağlamda geleneksel işçi figürünün Loach sinemasının başat bir unsuru
olmadığı tespitinden hareketle, filmlerde “emekçi sınıflar” çoğulluğu gibi
duran kesimlerin, aslında tek bir sınıfın farklı görünümleri olarak ele
alınabileceği savunulacaktır. Bu bakımdan E. P. Thompson ve Jacques Rancière’nin
görüşleri paralelinde, kültürel bir oluşum ve tarihsel bir fenomen olarak
sınıf ve deneyimi esas alan bir proleterlik kavramsallaştırmasına ulaşılmaya
çalışılacaktır. Bu doğrultuda yazı boyunca, Loach sinemasında proleter
figürünün ilk filmlerinden başlayarak nasıl bir dönüşüm geçirdiği de ele
alınacaktır.
Anahtar Sözcükler: E. P.
Thompson, Jacques Rancière, işçi sınıfı, proleter, oluşum, nesnel taraflılık.
|
“The
Making of the Working Class” in Ken Loach’s Cinema
Abstract
The focus of this essay is to display Ken
Loach’s understanding of class by taking into account his filmmaking
practice. By pointing out that the traditional worker is not a dominant
figure in Loach’s cinema, it argues that it is possible to acknowledge the
multiplicity of “working classes” as many facets of a single class. Thus,
taking into account the thoughts of E. P. Thompson and Jacques Rancière, it
will conceptualise the “proletariat” as a cultural formation and historical
phenomenon based on class and experience. Throughout the essay, the
transformation of the proletarian in Loach’s cinema will be discussed,
starting from the beginning.
Keywords: E. P.
Thompson, Jacques Rancière, working class, proletarian, making, objective
partialit
|
* Çevirmen
|