Onur
Kartal *
|
|
Frantz Fanon ve
Sömürgeleştirilen Bedenler Fenomenolojisi
Özet
Bu
makale, Frantz Fanon’un Siyahlık, beyazlık ve sömürgecilik üzerine
analizlerini fenomenolojik bir perspektiften hareketle değerlendirmeyi
amaçlamaktadır. Edmund Husserl’in fenomenolojisi bilinci yönelimsellik ve
konumluluk bağlamında ele almaktadır. Nesneyle kurulan ilişkideki bu yeni
ufuk, Maurice Merleau-Ponty tarafından beden, dünya, manzara ve algı
çerçevesinde yeniden yorumlanmış ve fenomenoloji, bir beden fenomenolojisi
olarak ortaya çıkmıştır. Fanon’un eserleri, bilhassa Siyah Deri, Beyaz Maskeler ve Yeryüzünün
Lanetlileri Husserl ve Merleau-Ponty’nin geliştirdiği fenomenolojik
metodolojiden önemli izler taşımaktadır. Fanon’un düşüncelerine evrensellik
karakterini kazandıran unsurlardan biri de bu arkaplanda şekillenen bedenler
fenomenolojisidir. Bu bedenler fenomenolojisi, sömürgecilik karşıtı bir
politika felsefesi olarak gün yüzüne çıkmaktadır. Buradan hareketle bu
makalenin başka bir hedefi de Frantz Fanon’un çalışmalarının aynı zamanda
fenomenoloji ve politika felsefesi arasında yeni bağlar kurmak için elverişli
imkânlar sunduğunu ortaya koymaktır.
Anahtar sözcükler:
Siyahlık, sömürgecilik, fenomenoloji, bilinç, algı, beden.
|
Frantz Fanon and the
Phenomenology of Colonized Bodies
Abstract
This
article attempts to evaluate Frantz Fanon’s analyses on Blackness, whiteness
and colonialism from a phenomenological perspective. Edmund Husserl’s
phenomenology investigates consciousness in terms of intentionality and
situatedness. This novel horizon of relationship with the object is
reinterpreted in terms of body, world, landscape and perception by Maurice
Merleau-Ponty, resulting in a phenomenology of the body. Fanon’s oeuvre,
primarily Black Skin, White Masks
and The Wretched of the Earth, bear
significant traces of phenomenological method developed by Husserl and
Merleau-Ponty. One of the key aspects bestowing the quality of universality
to Fanon’s oeuvre is precisely this phenomenology of the body taking shape in
the background. Finally, in his work, it also reveals itself as an
anti-colonial political philosophy. Taking this as a point of departure,
another aim of this article is to show the rich opportunities in Fanon’s
oeuvre for establishing links between phenomenology and political philosophy.
Keywords:
Blackness, Colonialism, Phenomenology, Consciousness, Perception, Body.
|
* Aydın
Adnan Menderes Üniversitesi, Felsefe Bölümü.
Yazının
son okumasını yapan Yüksel Tarım ve Turgay Sivrikaya’ya çok teşekkür ederim
|