Ozan Değer *
|
|
Nekropolitik,
Şiddetin Yasaya İadesi velâkin İnsan Hakları: Fanoncu Bir “Başkaldırı
Hukukbilimi” Mümkün mü?
Özet
Achille Mbembe’nin icat ettiği bir
kavram olarak Nekropolitik, Michel Foucault’nun biyopolitik ve biyoiktidar
kavramlarından yola çıkarak “iktidarın, denetimini ele geçirmiş olduğu yaşam
alanı” üzerine tartışma yürüten velâkin bu kavramların kıyıcı hâkimiyet
tekniklerine dair açıklayıcılığına kuşkuyla yaklaşarak iktidarın, öldürme,
yaşamasına izin verme ya da ölüme açık kılma hakkının hangi pratik koşullar
altında uygulandığını soruşturan bir yaklaşımdır. Yaşamın olumlanması ve
teşviki, yönetimi ve kontrolü üzerine kurulu biyoiktidarın, “yaşamın, ölümün
iktidarına tabi kılındığı” momentlerin, süreçlerin ve dönemlerin hesabını vermekte
yetersiz kaldığını ifade eden bu yaklaşım, Fanon’un işaret ettiği
sömürgecilik şiddet ve özgürleşme süreçlerini Batı Aklı’na yönelik radikal
bir eleştiri eşliğinde anlamlandırmak için son derece elverişli bir kavram
seti sunuyor. Öyle ki; kolonideki “kanun ve nizam”ın deşifrasyonuna ve
şiddetin hakikatine ulaşmayı mümkün kılan nekropolitik kavramı, bir
başkaldırı düşünürü olarak Fanon’un yeni bir insan ile yeni bir gelecek
tasavvurunu, ironik de olsa şiddetsizlik veya şiddete karşı siyaset şiarıyla
hayal etmeye kaynaklık ediyor. Bu minvalde sürdürülecek bir soruşturma ve
muhakeme ise hukukun olanaklarını tartışmaya açarken Fanon’dan mülhem bir
“başkaldırı hukukbilimi”nin mümkün olup olmadığını, şayet mümkünse bunun yol
ve yordamını tartışmaya açıyor. Başkaldırının hukuk aracılığıyla yürütülmesi,
ezilenler aleyhine bumerang etkisi gitgide artan şiddet sarmalının karşısına
dikilebilmek için tarihsel bir mücadele aracı olma vasfını ve önemini
koruyor.
Anahtar sözcükler: Nekropolitik, kolonyalizm,
postkolonyalizm, şiddet/sizlik, başkaldırı hukukbilimi.
|
Necropolitics, the Retrocession of Violence to the Nomos however Human Rights: Is A Fanonian
“Jurisprudence Of Insurgence” Possible?
Abstract
Necropolitics
appers as a concept questioning under what conditions the power’s right to kill, let one live or
leave her/him for dead is exercised. It was first formulated by Achille
Mbembe, setting out Michel Foucault’s concepts of biopolitics and biopower that discuss “the
life world taken
hold by power”, nevertheless sceptically approaching the explanatory potency
of their cruel
domination techniques. This approach points out the insufficiency of biopower in accounting for “the sub-ordination of life to the power of
death”, which in fact was founded upon the approval and encouragement,
management and control of life, as discussed by Foucault. However, the necropolitical perspective provides an
insightful conceptual framework for understanding the processes of violence and
liberation, as noted
by Fanon, alongside a radical critique of the Western reason. To
exemplify, helping us gain access to the deciphering of “law and order” and
the truth of violence in the colony, necropolitics also facilitates to
envision Fanon’s imagination of new humanity and future, together with
nonviolence and the discourse of politics against violence, though the latter sounding ironic given the fact that Fanon was a
thinker of insurgence. The paper,
however, follows this line of inquiry by opening
up the possibilities of law, and in particular discuss the possibility of a
“jurisprudence of insurgence”, if anything, brings to light the strategy and
procedures of such jurisprudence. Conducting the rebellion through law still
holds the feature of a historical means of struggle in order to stand in
opposition to the increasing vortex of violence generating a boomerang effect
turning against the oppressed.
Keywords: necropolitics, colonialism, postcolonialism,
non/violence, jurisprudence of insurgence.
|
* Dr., İnsan Hakları Okulu. Bu çalışmanın
kurgulanışı esnasında değerli fikirleriyle katkı sunan Prof. Dr. Mithat
Sancar’a ve Prof. Dr. Aykut Çelebi’ye teşekkür ederim.
|