Fatih
Serdar Özgültekin *
|
|
Ömer Kavur’un İlk Dönem
Filmlerinde Toplumsal Gerçekçilik
Özet
Türkiye
sinemasının auteur sıfatını taşıyan
yönetmenleri arasında bulunan Ömer Kavur, bu vasfın içerdiği kendine özgü dil
ve anlatım tekniği özelliklerini sinemasına yansıtmış bir yönetmendir.
Fransa’da aldığı sinema eğitimi, doğduğu ve yaşadığı ülkenin sosyal ve
kişisel meselelerine, ayrıca insanın içsel yolculuğuna özgün bir perspektifte
yaklaşmasını mümkün kılmıştır. Toplumsal gerçekçilik, özellikle 1960’lardan
itibaren Türkiye sinemasına damgasını vurmuştur. Yalın bir dil aracılığıyla
işçi hareketlerinden eşitlik ve özgürlük mücadelelerine dek, o ana kadar yer
verilmemiş meseleler ele alınmıştır. Sokak çocuklarından uzun yol şoförlerine
ve seks işçilerine kadar beyaz perdede temsil edilmemiş karakterler
resmedilmiştir. 1960 Darbesi’nin ardından yükselen toplumsal hareketler,
büyük kentlere gerçekleşen göç hareketleri, sınıfsal mücadeleler ve aynı anda
şiddeti yükselen toplumsal çatışma, Ömer Kavur’un da ilk dönem filmlerinde bu
düşüncenin tesirini görmeyi olanaklı kılmaktadır. Bu çalışmada, Kavur’un daha
çok sosyal meselelere yakın durduğu ve Anayurt
Oteli’ne dek çektiği filmlerden üçü (Yusuf
ile Kenan, Ah Güzel İstanbul, Körebe) toplumsal gerçekçi sinema dili
açısından ele alınmaya çalışılacaktır.
Anahtar sözcükler:
Ömer Kavur, toplumcu gerçekçilik, Türkiye sineması
|
Social Realism in the First
Movies of Omer Kavur
Abstract
Omer
Kavur, who is located between directors carries the title of auteur cinema of Turkey, which is
contained in its unique language and narrative techniques is a director who
reflects on his cinema. His film education in France made it possible for him
to focus the social and personal issues of the country where he was born and
lived, as well as the inner journey of
man in a unique perspective. Social realism, especially since the 1960s has
been the hallmark of Turkey cinema. Through a simple language, the issues
that have not been mentioned until now have been handled from the workers’
movements to the struggles for equality and freedom. From street children to
long-distance drivers and sex workers, the unrepresented characters are
depicted on the screen. The social movements rising after the 1960 coup,
migration movements to big cities, class struggles and the social conflict
rising at the same time make it possible to see the influence of this idea in
Ömer Kavur’s early films. In this study, three of the films that Kavur (Yusuf ile Kenan, Ah Guzel Istanbul, Korebe)
stood closer to social issues and made up to Anayurt Oteli will be tried to be considered in terms of social
realistic cinema language.
Keywords:
Omer Kavur, Social Realism, Turkish cinema.
|
*
Hacettepe Üniversitesi, İletişim Bilimleri Bölümü, Doktora Öğrencisi.
|