Evin
Sevgi Baran *
|
|
Topluma Sürgün Edilmek
Özet
Bu
çalışmada 1974 yılında Ömer Kavur’un çektiği ilk uzun metraj filmi olan,
Refik Halid Karay’ın Memleket
Hikâyeleri adlı eserinde 1919’da kaleme aldığı bir hikâyeye dayanan Yatık Emine filmi, taşra ve sürgün
olma meseleleri etrafında tartışılmaktadır. Yatık Emine, Osmanlı İmparatorluğu’nun II. Meşrutiyet döneminde
geçen bir hikâyedir ve film, erkekliği ve kadının ataerkil zihniyet
tarafından nasıl dışlandığını, yok edilmeye çalışıldığını ele almıştır. Bunun
yanı sıra taşra ve merkez arasında nasıl bir ilişki olduğunu, taşraya sürgün
edilmenin ne olduğunu vurgular. Ömer Kavur’un filmlerindeki ortak tema;
toplum dışına itilmiş, ötekileştirilmiş, yalnızlaştırılmış hatta homo sacer sayılabilecek bireylerdir.
Bu metinde taşraya sürgünle gelmiş Emine’nin taşranın hınç duygusuyla homo sacer’leştirildiği ve yok
edildiği anlatılmaktadır.
Anahtar sözcükler:
Taşra, sürgün, homo sacer, ataerki,
hınç.
|
Exile
into the Society
Abstract
This
study discusses Omer Kavur’s first feature film, Yatik Emine, made in 1974 and based on a story by Refik Halid
Karay in Memleket Hikâyeleri that
was written in 1919, around the issues of periphery and exile. Yatik Emine is a story of the period
of Second Constitutional Monarchy of the Ottoman Empire and addresses
masculinity and, how women are marginalized and destroyed. Besides, it
highlights the relationship between the periphery and centre, and what is to
be exiled to the periphery. The main themes in his films outcast individuals
who are marginalized and isolated and; can even be referred to as homo sacer. This article attempts to
build its argument around the movie’s main character, Emine, and the rest of
the town, by discussing the periphery, exile, and rage of the peripheral
people.
Keywords:
The periphery, exile, homo sacer,
patriarchy, rage.
|
* Artuklu
Üniversitesi, Sinema-Televizyon Bölümü, Araştırma Görevlisi
|